Hoja s palicami po nordijsko

Ljudje smo ustvarjeni za gibanje. Dokazano je, da redna telesna dejavnost pozitivno vpliva na zdravje v vseh življenskih obdobjih – od otroštva pa do pozne starosti. Izjemno primerna telesna aktivnost je hoja s palicami po nordijsko. Nordijska hoja izvira iz nordijskih držav, razvila pa se je iz teka na smučeh. Tekači na smučeh pri gibanju aktivirajo vse glavne mišične skupine v telesu – od mišic nog, trupa, pa vse do rok in ramenskega obroča. Prav to je tudi lastnost in prednost nordijske hoje pred ostalimi oblikami hoje in glavni razlog, da v zadnjih nekaj letih doživlja velik razcvet po vsem svetu.

Hoja je primarna oblika človekovega gibanja in izredno primerna aktivnost za vse letne čase. Če v roke primemo še palice, aktiviramo tudi mišice zgornjega dela telesa, ki so sicer pri hoji relativno neaktivne in s tem povečamo stabilnost. Ne preseneča torej, da je hoja s palicami ena izmed najprimernejših aktivnovsti za ljudi v tretjem življenskem obdobju. Medtem, ko se pri hoji s planinskimi palicami nanje predvsem opiramo, s čimer si pomagamo pri ohranjanju ravnotežja pri vzpenjanju in spuščanju s stopničastega in strmega terena, uporabljamo nordijske palice poleg vsega naštega tudi za odrivanje.

Za uživanje v nordijski hoji ne potrebujemo veliko opreme: športna oblačila, primerno obutev ter palice za nordijsko hojo. Te so močno podobne tistim za tek na smučeh, le da so krajše. Od običajnih planinskih se tudi razlikujejo v dolžini, ročaj in krpljica pa sta drugače oblikovani.

Vsaka hoja s palicami ni nordijska hoja. Poznamo tri osnovne nordijske korake, ki se med seboj razlikujejo predvsem po gibanju rok. Uporabljamo jih z ozirom na različne terene po katerih hodimo. Najbolj prepoznaven korak je dvotaktni diagonalni korak, pri katerem se izmenično odrivamo s palicami. Leva roka in leva noga ter obratno. Pri dvojnem in trojnem koraku se odrivamo soročno, vsak drugi, oziroma tretji korak. Za kar največji učinek je smiselno osvojiti pravilno tehniko hoje, ki ni zahtevna in jo lahko osvoji čisto vsak. Tisti, ki pozimi tečejo na smučeh, z osvojitvijo pravilne tehnike ne bodo imeli nobenih težav, saj je hoja imitacija teka na smučeh. Tečaji nordijske hoje so organizirani preko celega leta, mnogi od njih so prilagojeni predvsem starejšim. Sicer pa lahko prve korake na poti k osvojitvi pravilne tehnike naredite tudi sami. Za začetek poskusite z naslednjimi vajami. Palici primite na sredini stebla in začnite s hojo. Roki naj sproščeno visita ob telesu. Počasi podaljšujte korak in sproščeno nihajte z rokama: leva roka, desna noga in obratno. Ko to osvojite, primite palici za ročaja in si dobro namestite oba paščka ter nadaljujte s hojo in z naravnm nihanjem rok. Konici palic naj se sprva vlečeta po tleh, prijem ročajev pa naj bo zelo šibak, celotno težo palic lahko prepustite kar paščkoma. Ko postane hoja hitra, korak pa dolg, začnite palici uporabljati tudi za odriv. Z vsakim korakom poskušajte povečati odriv. Najpogostejša napaka, ki jo delajo začetniki, je zapikovanje predaleč naprej. Idealno je palico zapičiti nekje na polovici razdalje med peto prednjega in prsti zadnjega stopala. Za razliko od hoje s planinskimi palicami, držimo pri nordijski hoji ročaje veliko bolj ohlapno in večino sile prevzamejo paščki, ob zaključku odriva z rokami ročaje celo izpustimo iz dlani, da visijo le na paščku.

Nordijska hoja je primerna za vse terene, najprimernejši pa so ravni ter položni tereni, na katerih pravilna tehnika omogoča optimalne rezultate. Hoja po gozdovih, parkih in travnikih ali celo mestnih površinah s trdo podlago so optimalni tereni za hojo po nordijsko. Površino izberemo glede na vremenske pogoje in lokacijo, kjer se nahajamo.

Zakaj nordijska hoja? Nordijska hoja ima za razliko od običajne hoje brez palic ter hoje s planinskimi palicami veliko prednosti. Z vidika samega premikanja, se lahko z nordijsko hojo premikamo veliko hitreje in učinkoviteje, kar pomeni, da postanejo bolj oddaljeni cilji dostopnejši. Poleg tega ima nordijska hoja večje pozitivne učinke na naše zdravje. Raziskave so pokazale, da je srčni utrip v primerjavi z običajno hojo s palicami ali brez njih pri nordijski hoji višji, posledično pa tudi poraba energije. Na dolgi rok so imeli tisti, ki so se ukvarjali z nordijsko hojo boljšo krvno sliko, številni pa so zaradi povečane porabe energije zmanjšali obseg pasu, izgubili maščobno maso ter izboljšali vzdržljivost in funkcijo srčno-dihalnega sistema. Vse to pa doprinese k izboljšani kvaliteti življenja.

Vročina in poletje sta za nami in narava se iz zelene spreminja v vse mogoče odtenke jesenskih barv. Prihaja idealen čas za raziskovanje novih krajev in občudovanje priprave narave na zimski počitek. Združite prijetno s koristnim ter se na raziskovanje in uživanje odpravite opremljeni za nordijsko hojo. Pa ne pozabite na sprehod povabiti prijateljev in ostalih družinskih članov.

Tim Podlogar
Kineziolog