Moramo res uživati dodatne antioksidante?

Ali so antioksidanti le še ena stvar, na katero bi morali paziti in se z njo obremenjevati pri zdravem prehranjevanju? Kupovati super živila ali zdravilne zvarke z neverjetno vsebnostjo antioksidantov (nujno iz drugega konca sveta, čim dlje tem bolje), da s svetlobno hitrostjo in z 99 % učinkovitostjo razstrupijo naše telo in uničijo škodljive snovi, ki so nam do zdaj kradle energijo in nasploh grenile naše življenje? Na srečo se izkaže, da temu ni tako.

Foto: https://www.nutraingredients.com/Article/2011/08/16/Antioxidant-vitamins-may-cut-mortality-risk-EPIC-data

Dandanes antioksidante ne dobimo samo v hrani ampak tudi v raznih prehranskih dopolnilih, šamponih, kremah, zobnih pastah in celo v žvečilnih gumijih. Pravzaprav je precej visoka verjetnost, da če v brskalnik napišete katerokoli snov, ki jo date v ali na vaše telo in zraven natipkate ”anitoxidants”, boste takšen ”obogaten” produkt lahko tudi naročili.

Kaj pravzaprav so antioksidanti? Poenostavljeno, to so molekule, ki se v telesu borijo proti nestabilnim prostim radikalom (stranski produkt določenih procesov v telesu). Prosti radikali so visoko reaktivni in prek kemijskih reakcij škodujejo zdravju naših celic. Nakopičijo se predvsem takrat, ko smo pod povečanim stresom. Dobra novica je, da so raziskovalci večkrat prišli do zaključka, da ob raznovrstni dieti, ki vključuje normalen delež sadja in zelenjave, naše telo dobi več kot dovolj antioksidantov in posledično jemanje le-teh v obliki tablet in praškov ni smiselno ter je lahko celo kontraproduktivno.

Tudi v profesionalnem športu raziskave ne podpirajo uporabe antioksidativnih prehranskih dodatkov. Nobenega dokaza namreč ni, da bi ob uravnoteženi prehrani športnik potreboval omenjeni dodatek. Prav tako ni dokazov, da bi slednji kakorkoli pripomogel k povečani zmogljivosti ali hitrejši regeneraciji. Po drugi strani obstaja kopica dokazov, da v večjih odmerkih celo zavirajo signale za popravilo mišic in tako upočasnijo pozitivne prilagoditve treninga oz. kar celotni napredek. Omenjeno sicer velja tudi ob jemanju protivnetnih zdravil (Ibuprofen, Aspirin…).

Antioksidanti, ki jih dobimo prek hrane, so v vojni proti radikalom uporabni samo enkrat. Zato je dobro vedeti, da niso edina obramba, ampak le eden izmed številnih obrambnih mehanizmov telesa. Najučinkovitejši mehanizem predstavljajo antioksidativni encimi, ki so, za razliko od antioksidantov, ki jih dobimo prek hrane, znova in znova poslani v boj. Veseli s študijami podprto dejstvo, da lahko to vojsko encimov povečamo in izboljšamo njeno delovanje s telesnim treningom oz. telovadbo. Torej: več telovadbe – večja vojska – več zaščite, ne glede na to, koliko antioksidantov zaužijemo prek hrane. Slednje je tako še en razlog več, da se spravimo migati.

Za tiste z malo časa:

Ob uravnoteženi prehrani s sadjem in zelenjavo ni nobene potrebe po dodatnih antioksidantih v obliki prehranskih dodatkov. Slednji nimajo nobene koristi tudi pri napornih treningih, ampak kvečjemu lahko le zavirajo napredek. Izkazalo se je tudi, da telovadba pozitivno vpliva na najboljši antioksidativni obrambni mehanizem s povečevanjem števila encimov.

Oziroma po točkah:

  1. Ni dokazov, da telesno aktivni potrebujejo dodatek antioksidantov k že raznovrstni prehrani
  2. Vadba je najboljši antioksidant, saj povečuje količino encimov, katerih ena izmed nalog je tudi antioksidativno delovanje
  3. Ni dokazov, da imajo antioksidanti pozitiven vpliv na regeneracijo
  4. Vedno več je dokazov, da lahko dodatek antioksidantov v prehrani zmanjša adaptacije na trening
  5. Jejte raznovrstno hrano s sadjem in zelenjavo.


Jan Marušič

Več na:

https://prehrana.si/clanek/181-antioksidanti
http://www.mysportscience.com/single-post/2018/06/10/Exercise-is-the-best-antioxidant

 

Jan Marušič